Nieuws

51 - 60 van 281 ‹ vorige 1 | 2 | 3 | ... | 5 | 6 | 7 | ... | 27 | 28 | 29 volgende › »|

  • Goede zorg vraagt om extra focus op samenwerking

    Goede zorg vraagt om extra focus op samenwerking

    HuisartsenService, 28 mei 2019

    De uitwisseling van medische gegevens tussen huisartsen en specialisten is vaak gebrekkig. Het is een typisch voorbeeld van hoe binnen de oceaan die zorg heet ieder op zijn eigen eiland lijkt te werken. En de patiënt? Die dobbert daar doorheen, in de hoop uiteindelijk heelhuids aan land te komen…   Goed, bovenstaand scenario gaat vrij kort door de bocht, maar feit is wel dat samenwerking op alle niveaus nog best een heet hangijzer blijft in de totale zorg. Niet alleen in de communicatie tussen eerste- en tweedelijn, maar ook tussen diverse eerstelijnszorgverleners, of zelfs binnen de eigen praktijk. Samenwerking is het afgelopen decennium belangrijker geworden dan ooit, maar op veel fronten wordt er nog altijd gewerkt alsof er niets veranderd is. Dat is dan ook een instinctief menselijke reactie. Als veranderingen (te) snel gaan, sluit je jezelf af. Zeker de huisartsen die nog gewend waren om alleen met een of twee assistenten samen te werken, zien zich geconfronteerd met een wereld waarin ze onderdeel zijn van een te managen team. Een team waarin assistenten en praktijkondersteuners werkzaam zijn, waarmee in steeds meer gevallen binnen een groepspraktijk gewerkt wordt en er dus samenwerkingsverbanden moeten ontstaan met de andere huisartsen in hetzelfde zorgcentrum, om nog maar te zwijgen over eventuele andere partijen onder hetzelfde dak, zoals fysiotherapeuten, diëtisten, apotheken et cetera. Om op het gebied van ketenzorg te kunnen onderhandelen met de zorgverzekeraars, moet je aansluiten bij een zorggroep, hetgeen ook weer overleg met de collega’s in die zorggroep met zich meebrengt. De kruisverbanden stapelen zich alleen maar op, ga er maar aanstaan.

  • Starterspakket beschikbaar voor patiënten met VTE.

    Bayer B.V., 27 mei 2019

    Vanaf 1 juni stelt Bayer het VTE-starterspakket beschikbaar voor patiënten met VTE. Om therapietrouw in de eerste weken, na diagnose van VTE, te verhogen en medicatiefouten te voorkomen komt Bayer met een VTE-starterspakket voor patiënten. Dit starterspakket zorgt ervoor dat uw patiënt zijn/haar medicatie op het juiste moment inneemt en dat de dosisaanpassing na 3 weken op een goede manier verloopt.1

  • Nederlandse Obesitas Kliniek biedt maagballon (Elipse) aan

    Obesitas Kliniek, 23 mei 2019

    Een effectieve manier om gewicht te verliezen is een maagballon. De Elipse ballon is om twee redenen uniek: er is geen endoscopie nodig en de ballon verdwijnt spontaan na 16 weken. Deze ballon wordt in pilvorm ingeslikt door de cliënt en - eenmaal in de maag - wordt deze opgevuld met vloeistof. Voor een periode van 16 weken zal deze ballon de maag vullen. In deze periode kan de cliënt minder eten en zal zij/hij, afhankelijk van het oorspronkelijke gewicht, ongeveer 50% van het overgewicht afvallen. Na deze periode van 16 weken zal de ballon spontaan leeglopen en via de normale weg, met de ontlasting, het lichaam verlaten. Het voordeel van deze behandeling is dat het laag invasief is (endoscopie niet nodig). De ballon kan poliklinisch worden ingebracht.

  • ‘Het vrouwenhart;
van protocol naar personalized medicine’

    ‘Het vrouwenhart;
van protocol naar personalized medicine’

    HuisartsenService, 21 mei 2019

    Hart- en vaatziekten zijn al jarenlang één van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen. Dit omdat de signalen niet altijd direct herkend worden door de vrouwen zelf, huisartsen en zelfs cardiologen. Daar moet verandering in komen, vindt cardioloog Janneke Wittekoek, die zich al jaren in het vrouwenhart heeft gespecialiseerd. HuisartsenService spreekt haar in haar HeartLife Kliniek in Utrecht. “In het stellen van de juiste diagnoses is nog veel winst te behalen en daardoor kunnen levens gered worden.”  De ontwikkeling van de zorg raast in moordend tempo voort. Gek genoeg blijven in die vaart der volkeren vrouwen met hartklachten achter. Dat komt onder meer omdat hun klachten vaak niet onderkend worden, zo stelt Wittekoek. Zowel bij artsen als door de patiënt zelf. “Historisch gezien waren het mannen die hartklachten kregen en met de bekende verschijnselen zoals een drukkend gevoel op de borst en een uitstralende pijn naar de armen bij de huisarts en cardioloog kwamen. Echter, de 24-uurs economie en het feit dat vrouwen ook risicogedrag zijn gaan vertonen, maakt dat hartklachten bij vrouwen nu net zo vaak voorkomen. Ze hebben last van kortademigheid, zijn moe en hebben pijn tussen de schouderbladen. Niet typisch klachten die met hartproblemen worden geassocieerd.”

  • Ode aan de POH!

    Ode aan de POH!

    HuisartsenService, 14 mei 2019

    Column: Dr. Janneke Wittekoek ‘De POH is een motivator, een inspirator en daarmee de leefstijlspecialist van morgen’  

  • Infiltreren games op succesvolle manier binnen in de gezondheidszorg?

    Infiltreren games op succesvolle manier binnen in de gezondheidszorg?

    HuisartsenService, 07 mei 2019

    In ons magazine HuisartsenService ging het eerder al over Quitty – Een game als hulpmiddel bij stoppen met roken. Hierbij werd Quitty geïntroduceerd als een nieuwe game voor tablet en telefoon; een veelbelovende aanvulling op de al bestaande stoppen-met-roken methodes. Recent kwam in het nieuws dat een game beter helpt bij het opsporen van alzheimer dan medische tests (NOS, 28 april). “Onderzoekers hebben maar een paar minuten nodig om de vroegste stadia van alzheimer bij iemand te herkennen als de proefpersoon de game Sea Hero Quest speelt. Dat blijkt uit een nieuw gepubliceerde studie in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences(PNAS).” (NOS, 28 april)   Interessant is hoe gamification bijvoorbeeld in de huisartsenpraktijk, het ziekenhuis of een kliniek ingezet kan worden om positieve gedragsverandering te bewerkstelligen. “Gamification is het toepassen van ‘gamedenken’ en gametechnieken in niet-game omgevingen” (Marketingfacts, 2013). Zou door middel van game-elementen een zorginstelling, in de vorm van het gebouw, indeling en interieur, kunnen bijdragen aan betere leefstijlen en/of het herstel van patiënten?  

  • ‘Dokter Google passeert huisarts’

    ‘Dokter Google passeert huisarts’

    HuisartsenService, 30 april 2019

    De arts wordt als voorschrijver van geneesmiddelen steeds gepasseerd, zo stelt De Telegraaf. Patiënten dokteren steeds vaker zelf en bestellen hun medicijnen online. De krant baseert zich op onderzoek van de Consumentenbond, waaruit blijkt dat patiënten op ‘kinderlijk eenvoudige wijze’ aan allerhande zware medicijnen kunnen komen zonder daar een handtekening van een behandelend arts voor te hebben. In sommige gevallen hebben medicijnleveranciers in het buitenland zelf een ‘toezichthoudend arts’ om deze patiënten ’medisch te begeleiden’. Vaak ontstaat het bestelgedrag uit onvrede over de eigen huisarts, als deze weigert een kuurtje (antibioticum) voor te schrijven. 

  • Praktijkverpleegkundigen Huisartsenpraktijk Ootmarsum

    Praktijkverpleegkundigen Huisartsenpraktijk Ootmarsum

    HuisartsenService, 23 april 2019

    Garantie voor persoonsgerichte zorg

  • Uitkomsten Studie TAVI bij laag risicopatienten

    Uitkomsten Studie TAVI bij laag risicopatienten

    NEJM online, 18 april 2019

    Tijdens het NVVC voorjaarscongres op 12 april heeft Prof. dr. P. Dejaegere, bijzonder hoogleraar Interventiecardiologie in het Erasmus MC en voorzitter van de THI werkgroep, een baanbrekende studie toegelicht, die onlangs is gepubliceerd in de NEJM online (zie vertaalde abstract verderop in dit bericht. Het betreft de resultaten van de PARTNER 3 studie over Transcatheter Aortaklepvervanging met ballonvalvuloplastiek bij laag risicopatiënten.

  • Driekwart huisartsen ontevreden over contract verzekeraars

    Driekwart huisartsen ontevreden over contract verzekeraars

    HuisartsenService, 16 april 2019

    ‘Door de contracten met zorgverzekeraars is de uitvoering van het hoofdlijnakkoord niet mogelijk’, zo stelt NRC op basis van een enquête door onderzoeksbureau Newcom in opdracht van de Landelijke Huisartsen Vereniging. De waardering van huisartsen voor de contracten die zij van zorgverzekeraars krijgen was eerder al laag. Ruim zevenhonderd praktijkhoudende huisartsen hebben gereageerd op de enquête en uit hun reacties blijkt dat deze waardering nog lager is geworden. Omdat er steeds meer een beroep gedaan wordt op de eerstelijnszorg, is in de zomer van 2018 het zogenoemde hoofdlijnakkoord gesloten tussen het ministerie van Volksgezondheid, zorgverzekeraars en onder meer de Landelijke Huisartsen Vereniging. Hoewel er hierdoor tot 2022 ongeveer een half miljard euro extra beschikbaar is voor huisartsenzorg, klagen huisartsen dat de contracten hen te weinig ruimte bieden. “We willen wel zorg overnemen van het ziekenhuis, we kunnen het ook, maar we hebben er de tijd niet voor”, aldus Paulus Lips, bestuurslid van de Landelijke Huisartsen Vereniging. “Er komen mondjesmaat initiatieven die tegemoetkomen aan de afspraken. Maar grosso modo gebeurt er nog veel te weinig.” 

51 - 60 van 281 ‹ vorige 1 | 2 | 3 | ... | 5 | 6 | 7 | ... | 27 | 28 | 29 volgende › »|