Nieuws

‹ vorige Terug naar lijst ^ volgende ›

  • Huisarts in beeld - Gaston Peek, Huisartsenpraktijk Gulpen

    HuisartsenService, 14 augustus 2020

    De rubriek ‘In beeld’ zet iedere editie van HuisartsenService een of meerdere eerstelijnszorgverleners in de spotlight. Ditmaal is dit huisarts en praktijkhouder drs. Gaston Peek van Huisartsenpraktijk Gulpen. 

Kunt u iets vertellen over uw huisartsenpraktijk?

“Huisartsenpraktijk Gulpen is een duo-huisartsenpraktijk, we noemen het ook wel een ‘dorpspraktijk in een modern jasje’. Deze praktijk heb ik samen met Marlies Wilschut in januari 2019 overgenomen en voortgezet. Er werken verder een POH GGZ en Somatiek, vier doktersassistentes en een praktijkmanager. Daarnaast verhuren we nog drie kamers, waarin podotherapie, kinder- en jeugdpsychologie/ psychiatrie en een diëtist gevestigd zijn. Huisartsenpraktijk Gulpen is tevens een opleidingspraktijk voor coassistenten. Door de coronacrisis ligt dat leertraject even stil, maar het is de bedoeling dat we dit weer op gaan starten en uiteindelijk ook huisartsen gaan opleiden. We zijn betrokken en servicegericht en vinden samenwerking heel erg belangrijk. Dat geldt zowel binnen de praktijk als bijvoorbeeld met externe zorgverleners.”  

Vandaar dus ook uw praktijklogo dat verbinding uitstraalt?

“In ons logo zie je de groene heuvel die het middelpunt van ons dorp en het Heuvelland symboliseert. Daarnaast zie je de rivier de Gulp. Deze staat voor verbinding tussen huisarts en patiënt, maar ook voor verbinding tussen samenwerkende partners en zorgverleners in de regio én de verbinding tussen de omliggende dorpen. Dit alles medisch gekenmerkt door de levenslijn van het ECG. Omdat verbinding voor ons binnen onze missie zo belangrijk is, wilden we dit ook graag uitbeelden via ons logo.”

Hoe is uw professionele leven voor de overname van Huisartsenpraktijk Gulpen verlopen?

“Ik ben zes jaar geleden opgeleid als huisarts binnen deze praktijk, toen nog geleid door Marlène Hendrickx (nu met pensioen – red). Daarna heb ik vijf jaar binnen een gezondheidscentrum gewerkt. Ik hou van persoonlijk contact, elkaar groeten in het dorp, dus zo’n gezondheidscentrum was voor mij eigenlijk te grootschalig. Dus toen deze kans voorbijkwam, heb ik die met beide handen aangegrepen. Van waarnemer naar praktijkhouder is een hele grote stap, maar ik voel me als een vis in het water. Ik vind het bedrijfsmatige aspect de grootste uitdagingen dat trekt me ook zeer aan. We hebben zo’n 2250 patiënten, het contact met die populatie is nauw. Uiteindelijk is dat onder meer waarom ik huisarts ben geworden. Marlies en ik presenteren ons ook echt als een duoschap. Ik werk op maandag, woensdag en vrijdag in de praktijk, waarbij we wel onze eigen patiënten hebben. Iedere patiënt is vrij om bij elk van ons op consult te komen. Je ziet dat mensen voor bepaalde klachten liever een vrouw bezoeken en vice versa. Dat is prima! Daarnaast ben ik als docent en staflid werkzaam bij de huisartsopleiding op de Universiteit van Maastricht. Ik vind het heel fijn om naast de patiëntenzorg in de praktijk op bredere schaal bij te kunnen dragen aan de toekomst van dit vak, door een nieuwe lichting huisartsen te coachen. Juist beide aspecten maken dit vak heel uitdagend.”

Uw praktijk ligt in het mooie groene Gulpen, hoe ziet uw patiëntenbestand er uit?

“We hebben veel ouderen, maar ook jonge gezinnen. In Gulpen en omstreken is er veel vergrijzing, maar in deze regio wonen ook veel ouderen die nog heel vitaal zijn. Die noemen we vaak ‘ouderen verstopt in het groen’. – lacht – Soms zijn ze nog best lastig te vinden! We hebben vorig jaar een praktijkscan gedaan. Daar kwam uit naar voren dat we qua gemiddelde leeftijd toch maar een paar jaar boven het Nederlands gemiddelde zitten. Wij dachten dat we hoger zouden zitten. Hoe dan ook, de zorgvragen komen toch vooral van onze 60- en 70-plus patiënten. Toen we de praktijk overnamen hebben we deze meer toekomstproof gemaakt. Dit onder meer door middel van een website en sociale media, maar ook letterlijk met een frisse verfbeurt. We hebben een vijfjarenplan geschreven, waarin staat dat we bijvoorbeeld willen investeren in personeel. De zorgvraag neemt alleen maar toe en daar willen wij op voorbereid zijn. Op onze wensenlijst staan verder verduurzamen, e-health en een Lean-traject. Ook willen we ons gaan toeleggen op e-consults en beeldbellen. Dat laatste pakken we al een beetje op, maar zeker voor onze oudere doelgroep is dit nog lastig. Het afgelopen jaar was nog wat onrustig qua personeelsbezetting. We streven we naar een stabiele situatie, waarbij er ruimte is voor

De coronacrisis heeft zowel de maatschappij als de zorg flink ontwricht. Hoe heeft dit u persoonlijk beïnvloed?

“Wij hebben een jong gezin en mijn vrouw is doktersassistente. Je maakt je zorgen of je genoeg doet om besmettingen te voorkomen, in je hoofd ben je er toch 24/7 mee bezig. Opa en oma passen op. In het begin niet en dan zoek je toch naar een soort nieuwe situatie waarin je zo veilig mogelijk bezig bent. Ik probeer ook te rationaliseren. Er leeft natuurlijk ook angst. Ook bij het personeel bijvoorbeeld in de praktijk. Er is nog zoveel onzekerheid. We hebben een app-groep, waarin we aan het begin van de crisis elke zondag contact hadden en alles doornamen wat ons bezig hield. Dat was heel fijn. Eigenlijk heb ik nooit echt angst voor mezelf gehad. Ik ben gezond en met mijn 36 jaar niet direct de risicogroep. Ik was meer bezig met mijn omgeving en de risico’s die mijn vrouw en ik beiden zijn door ons werk in de zorg. Mijn ouders zijn toch zeventigers en dus risicogroep. Dat maakt het allemaal wel lastig, maar je moet en gaat ook door.”

Hoe heeft de het praktijk beïnvloed?

“Binnen onze praktijk hebben we veel contact en elke zes weken teamoverleg. Sowieso betrekken wij altijd het team als er beslissingen worden genomen. We werken nauw samen. Toen de coronacrisis startte, ging eerst alles op de rem. We hebben direct geanticipeerd door genoeg beschermingsmiddelen in te kopen en alles meteen zelf te organiseren. We hebben bijvoorbeeld al onze kwetsbare ouderen gebeld en gevraagd hoe het met hen ging en of er een hulpvraag was. Zo konden we meteen onze populatie in kaart brengen. In die eerste fase leverden we alleen spoedzorg. We hebben onze patiënten geïnformeerd via Facebook, Instagram en de website en we hebben een nieuwsbrief verstuurd. Inmiddels is de reguliere zorg langzaam weer opgepakt. De coronazorg heeft een apart spreekuur en we hebben ook de chronische zorg weer kunnen herstarten.”

Lees online het hele magazine HuisartsenService

Link naar online magazine HuisartsenService 2020-2